SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Sickla Idrottsförening
Fotboll

I händelse av en krissituation

 

Viktigt att ha en krishanteringsplan

 

Tränings- och matchsituationer skall vara en trygg mötesplats för spelare, ledare och 
funktionärer. En gemensam krishanteringsplan har som syfte att utgöra ett stöd när en händelse inträffat.
Kriser inom Sickla IF definieras som oförutsedda allvarliga händelser 
som utgör fara och/eller leder till reaktioner inom vår verksamhet.

 

 

Hur används en krishanteringsplan


När en krissituation inträffar är det viktigt att det finns klara riktlinjer och en tydlig 
ansvarsfördelning. Det är alla medarbetares och funktionärers ansvar inom Sickla IF 

att vara införstådda med innehållet i krishanteringsplanen. 

 


Tänkbara krissituationer


• Allvarliga händelser (hotfulla situationer, misshandel, våldtäkt eller dyl.)
• Spelare eller ledare blir allvarligt sjuk eller skadas svårt.
• Spelare eller ledare avlider (olyckshändelse, sjukdom, självmord, mord)
• Andra olyckor (brand, naturkatastrofer).
• Trakasserier

 

 

Hur agerar vi?

 

1. Den som först informeras om det inträffade kontaktar omedelbart Sickla IF´s ordförande Patrik Dyrendahl,
vice ordförande Anna Von Schenck eller kanslichef Christof Borgström Kan inte dessa nås kontaktas någon i styrelsen.

Kontaktuppgifter till dessa finns vi länk: Kontakt styrelse & sportkontor
2. Vidta omedelbara åtgärder, använd åtgärdsplanerna som stöd 
3. I punkt 1 ansvariga personer beslutar om krisledningsgruppen skall kallas. 
4. Krisledningsarbetet skall alltid prioriteras 

 

Åtgärdsplaner utifrån gällande krissituation:
• Allvarliga händelser (hotfulla situationer, misshandel, våldtäkt eller dyl.) 
• Spelare eller ledare blir allvarligt sjuk eller skadas svårt. 
• Spelare eller ledare avlider (olyckshändelse, sjukdom, självmord, mord) 
• Andra olyckor (brand, naturkatastrofer). 
• Trakasserier

 

 

Massmedia

 

Att möta massmedia kan vara en svår uppgift, att dessutom göra det vid en pressad och 
stressad situation kan göra det ännu svårare. Vid kontakt med media i en krissituation är det 
EN person som är kontaktperson och som talar med journalisterna!!!


Massmedias representanter är professionella, deras uppgift att försöka skildra vad som hänt 
och får reda på så mycket som möjligt. Ofta försöker de hitta personer som finns i ledningen 
och som gärna säger mer än vad som borde sägas, ur de inblandades perspektiv. Därför är det 
viktigt att en person är utsedd att ha kontakt md media.
Det är viktigt att ha en bra och konstruktiv kontakt med media. Ju snabbare kontakt skett, 
desto större chans att dessa inte går på olika personer för att få ”kompletterande” information. 
Man ska ha en öppen och rak kontakt där information ges, när fakta är klart. Det är bättre att 
avstå från att svara på frågor när man inte har svaret, än att spekulera eller få dementera 
senare.

 

 

Tänk igenom svaret innan det sägs.


Aldrig                                          Alltid
Ljuga                                          Tänka igenom budskapet
Tiga eller gömma sig                Förbereda sig – frågor o svar
Använda munkavlar                  Visa medkänsla och värme
Låta dem vänta. Bara lite…..    Förklara sig när man inte vet

 

Be medias representanter avstå från att söka upp drabbade personer eller deras anhöriga. Detta 
bör de respektera om kontakten är bra mellan vår talesperson. Försök ordna så att drabbade 
eller skadade personer inte kommer nära mikrofoner.


Utlys presskonferens via t.ex. fax eller mail till TV, radio, tidningar, och meddela när, var och 
varför förbundet kallar till presskonferens. Behövs någon ”expert”, exempelvis polis, be då att 
polisen utser någon att vara med.

Åtgärder vid kris

KONTAKT:

 

Mindre kris - Sportkontoret

 

Allvarlig kris - Ordförande Patrik Dyrendahl   Tel: 072246 90 41   Mail: patrik.dyrendahl@sicklaif.se

 

 

Åtgärder vid ett första krismöte:


• Kartläggning av situationen, vad vet man?
• Vilka är direkt och indirekt drabbade (ex. anhöriga)?
• Vilka åtgärder skall vidtas, vem ansvarar för vad?
• Sekretess?
• Allt dokumenteras med klockslag och informationskällor.

 

Ordförande ansvarar för dokumentation och uppföljning.
Information
• information till lag och anhöriga
• kontakter med media/sekretess
Åtgärder vid det avslutande krisgruppsmötet 
• Efterarbete och uppföljning
• Utvärdering av hur händelsen påverkat verksamheten och hur hanteringen av 
händelsen utföll. 
• Utifrån händelsen analysera verksamhetens organisation, behöver något förändras för 
att liknande händelser ej skall kunna inträffa?

Krisens olika faser

Vad är en Kris?


Kriser kan visa sig i många olika former. Den kan hota familj, jobb eller fotbollsföreningen.
Vid en kris finns tre viktiga dimensioner, krisen i sig, Södermanlands Fotbollförbunds sätt
att hantera krisen och bilden av krisen. Den bild som olika intressenter får av en kris skapas i
hög grad av medierna. Vi måste inse och agera utifrån förhållandet att bilden 
av krisen, som den beskrivs i medierna, är lika verklig som själva krisen. En bristfällig 
hantering av bilden av en kris kan resultera i att den verkliga krisen expanderar. Hanteringen 
av krisen och bilden av krisen måste därför ske parallellt.

 


Gemensamt för Kriser


Alla kriser kännetecknas av ett antal gemensamma beröringspunkter. Den första är att de 
vanliga rutinerna och regelverk plötsligt inte längre räcker till. Den andra är en känsla av
maktlöshet och den tredje är krisförloppets olika faser:
För att lära sig förstå sina egna och andras reaktioner i sorg eller kriser av olika slag 
kan detta vara till hjälp?
Sorg och kriser drabbar oss alla någon gång under livet. En närståendes död, arbetslöshet, 
sjukdom, ekonomiska problem. Anledningarna kan vara många.

 


Chockfasen


Chockfasen kan vara från några korta ögonblick till flera dygn. Man håller då ifrån sig 
verkligheten och de besked man får. Människor reagerar på olika sätt i denna fas - en del kan 
skrika ut sin sorg, andra blir som förlamade. I de fall krisen börjat stegvis, kanske då en 
sjukdom utvecklats till ett gradvis värre tillstånd, märks inte chockfasen, utan många går 
vidare till nästa fas.

 


Reaktionsfasen


Nu börjar man inse vad som skett. Den nya situationen ska nu bli ett med ens liv, och
reaktionen kan bli svår. Ofta försöker man intensivt att hitta någon mening med vad som
skett. Frågan "Varför?" upprepas ofta gång på gång. Förklaringarna blir ibland av magisk 
natur.
Försvarsmekanismer använder de flesta människor och de är grundläggande för vår psykiska 
hälsa båda till "vardags" och i kriser. Ibland kan de dock försvåra bearbetningen av en kris.

 
 
BLI MEDLEM
Köp föreningskläder!
SPONSORER / PARTNERS
UTMÄRKELSER
Stockholms fotbollsförbund
Svenska fotbollsförbundet
Sickla IF Facebook