Viktigt att ha en krishanteringsplan
Tränings- och matchsituationer skall vara en trygg mötesplats för spelare, ledare och
funktionärer. En gemensam krishanteringsplan har som syfte att utgöra ett stöd när en händelse inträffat.
Kriser inom Sickla IF definieras som oförutsedda allvarliga händelser
som utgör fara och/eller leder till reaktioner inom vår verksamhet.
Hur används en krishanteringsplan
När en krissituation inträffar är det viktigt att det finns klara riktlinjer och en tydlig
ansvarsfördelning. Det är alla medarbetares och funktionärers ansvar inom Sickla IF
att vara införstådda med innehållet i krishanteringsplanen.
Tänkbara krissituationer
• Allvarliga händelser (hotfulla situationer, misshandel, våldtäkt eller dyl.)
• Spelare eller ledare blir allvarligt sjuk eller skadas svårt.
• Spelare eller ledare avlider (olyckshändelse, sjukdom, självmord, mord)
• Andra olyckor (brand, naturkatastrofer).
• Trakasserier
Hur agerar vi?
1. Den som först informeras om det inträffade kontaktar omedelbart Sickla IF´s ordförande Patrik Dyrendahl,
vice ordförande Anna Von Schenck eller kanslichef Christof Borgström Kan inte dessa nås kontaktas någon i styrelsen.
Kontaktuppgifter till dessa finns vi länk: Kontakt styrelse & sportkontor
2. Vidta omedelbara åtgärder, använd åtgärdsplanerna som stöd
3. I punkt 1 ansvariga personer beslutar om krisledningsgruppen skall kallas.
4. Krisledningsarbetet skall alltid prioriteras
Åtgärdsplaner utifrån gällande krissituation:
• Allvarliga händelser (hotfulla situationer, misshandel, våldtäkt eller dyl.)
• Spelare eller ledare blir allvarligt sjuk eller skadas svårt.
• Spelare eller ledare avlider (olyckshändelse, sjukdom, självmord, mord)
• Andra olyckor (brand, naturkatastrofer).
• Trakasserier
Massmedia
Att möta massmedia kan vara en svår uppgift, att dessutom göra det vid en pressad och
stressad situation kan göra det ännu svårare. Vid kontakt med media i en krissituation är det
EN person som är kontaktperson och som talar med journalisterna!!!
Massmedias representanter är professionella, deras uppgift att försöka skildra vad som hänt
och får reda på så mycket som möjligt. Ofta försöker de hitta personer som finns i ledningen
och som gärna säger mer än vad som borde sägas, ur de inblandades perspektiv. Därför är det
viktigt att en person är utsedd att ha kontakt md media.
Det är viktigt att ha en bra och konstruktiv kontakt med media. Ju snabbare kontakt skett,
desto större chans att dessa inte går på olika personer för att få ”kompletterande” information.
Man ska ha en öppen och rak kontakt där information ges, när fakta är klart. Det är bättre att
avstå från att svara på frågor när man inte har svaret, än att spekulera eller få dementera
senare.
Tänk igenom svaret innan det sägs.
Aldrig Alltid
Ljuga Tänka igenom budskapet
Tiga eller gömma sig Förbereda sig – frågor o svar
Använda munkavlar Visa medkänsla och värme
Låta dem vänta. Bara lite….. Förklara sig när man inte vet
Be medias representanter avstå från att söka upp drabbade personer eller deras anhöriga. Detta
bör de respektera om kontakten är bra mellan vår talesperson. Försök ordna så att drabbade
eller skadade personer inte kommer nära mikrofoner.
Utlys presskonferens via t.ex. fax eller mail till TV, radio, tidningar, och meddela när, var och
varför förbundet kallar till presskonferens. Behövs någon ”expert”, exempelvis polis, be då att
polisen utser någon att vara med.